Deze batterij kan 16.000 Tesla’s vervangen en ons energieprobleem oplossen
In Delfzijl wordt de grootste batterij van Nederland gebouwd, met een vermogen dat vergelijkbaar is met 16.000 Tesla-voertuigen. Deze indrukwekkende installatie, genaamd Giga Leopard, is ontworpen om de stabiliteit van het Nederlandse stroomnetwerk te ondersteunen door pieken en dalen in het elektriciteitsverbruik op te vangen. De bouw van deze batterij markeert een belangrijke stap in de richting van een duurzamer en veerkrachtiger energiesysteem.
Project Giga Leopard
Giga Leopard is een baanbrekend project in Nederland, met een opslagcapaciteit van 1,2 gigawattuur (GWh). Dit betekent dat de batterij in staat is om binnen vier uur volledig te laden of te ontladen, afhankelijk van de vraag naar elektriciteit. De capaciteit van deze batterij is gelijk aan die van 16.000 Tesla’s of 300 miljoen AA-batterijen. Het doel van dit project is om ongeveer 20% van de pieken en dalen in het Nederlandse stroomnetwerk op te vangen, wat een aanzienlijk effect zal hebben op de stabiliteit van het elektriciteitsnet.
Technische specificaties
Eigenschap | Details |
---|---|
Opslagcapaciteit | 1,2 gigawattuur (GWh) |
Laad-/ontlaadtijd | 4 uur |
Vergelijkbare capaciteit | 16.000 Tesla’s of 300 miljoen AA-batterijen |
Toekomstige uitbreiding | Naar 2 GWh |
Met deze indrukwekkende capaciteit kan Giga Leopard een cruciale rol spelen in het balanceren van de vraag en het aanbod op het stroomnet. Het project toont aan hoe batterijopslag kan bijdragen aan een stabielere en duurzamere energievoorziening.
Werking en economisch model
De werking van Giga Leopard is gebaseerd op het principe van vraag en aanbod. De batterij wordt opgeladen wanneer er een overschot aan stroom is, bijvoorbeeld wanneer er veel zon of wind is. Op momenten dat de vraag naar stroom groter is dan het aanbod, bijvoorbeeld wanneer de zon achter de wolken verdwijnt of de wind afneemt, wordt de opgeslagen stroom weer aan het netwerk geleverd. Dit economische model is cruciaal voor het succes van het project, omdat het inkomsten genereert door in te spelen op prijsverschillen in de elektriciteitsmarkt.
Daarnaast werkt Giga Leopard met deeltijdcontracten, wat betekent dat de batterij slechts 85% van de tijd toegang heeft tot het elektriciteitsnet. In ruil hiervoor ontvangt het bedrijf een aanzienlijke korting op de transportkosten. Dit maakt het project economisch haalbaar, zelfs met de hoge investering van 350 miljoen euro.
Economisch model
Kenmerk | Details |
---|---|
Inkomstenbron | Opladen bij overschot, ontladen bij vraag |
Contractvorm | Deeltijdcontract met 85% toegang |
Korting | 65% op transportkosten |
Totale investering | 350 miljoen euro |
Deze flexibele benadering maakt het mogelijk om het netwerk optimaal te benutten en tegelijkertijd kosten te besparen. Het toont aan hoe innovatieve contractvormen kunnen bijdragen aan de economische haalbaarheid van grote batterijprojecten.
Impact op het stroomnet
De impact van Giga Leopard op het Nederlandse stroomnetwerk zal aanzienlijk zijn. Door de flexibiliteit in de opslag en levering van elektriciteit, kan de batterij bijdragen aan een meer stabiele stroomvoorziening. Dit vermindert de noodzaak om gascentrales in te zetten op momenten van hoge vraag, wat niet alleen kosten bespaart, maar ook de CO2-uitstoot vermindert.
Daarnaast kunnen ook andere bedrijven profiteren van dergelijke flexibele contracten. Bedrijven die niet continu elektriciteit nodig hebben, zoals een bakkerij die voornamelijk ’s nachts werkt, kunnen een deel van hun stroomverbruik verplaatsen naar tijden dat het netwerk minder belast is. Dit opent de deur voor meer bedrijven om aangesloten te blijven op het stroomnet, zelfs in tijden van hoge belasting.
Het project draagt ook bij aan de betrouwbaarheid en leveringszekerheid van het stroomnet, door energie op te slaan wanneer deze in overvloed beschikbaar is en deze terug te leveren wanneer dat nodig is. Dit vermindert de afhankelijkheid van minder duurzame energiebronnen en draagt bij aan een duurzamer elektriciteitssysteem.
Toekomstige ontwikkelingen
De bouw van Giga Leopard is slechts het begin. Er zijn plannen om in Nederland nog drie of vier vergelijkbare batterijparken te bouwen. Dit zal echter niet zonder uitdagingen zijn. Een batterijpark is zelf een grote afnemer van elektriciteit en vereist daarom een zware aansluiting op het netwerk. In Delfzijl kon Giga Leopard snel worden gebouwd omdat de aansluiting van de failliete aluminiumsmelter Aldel beschikbaar kwam. Dit soort kansen zijn echter zeldzaam, wat de uitbreiding van batterijparken elders in het land uitdagend maakt.
Ontwikkelingen zijn onmisbaar in de energietransitie
De ontwikkeling van grootschalige batterijopslag zoals Giga Leopard is onmisbaar in de energietransitie. Terwijl we streven naar een duurzamer energiesysteem, spelen batterijen een cruciale rol in het balanceren van vraag en aanbod op het stroomnet. De flexibele contracten en economische modellen die hierbij worden toegepast, bieden nieuwe mogelijkheden voor zowel grote als kleine bedrijven. Hoewel er uitdagingen zijn, zoals het vinden van geschikte locaties en aansluitingen, biedt dit project een glimp van hoe de toekomst van energieopslag eruit zou kunnen zien in Nederland.
De juiste inzet van technologie en innovatieve contractvormen kan leiden tot een duurzamer, betrouwbaarder en kostenefficiënter elektriciteitsnetwerk. Dit zal niet alleen de stabiliteit van het stroomnet verbeteren, maar ook bijdragen aan het behalen van onze klimaatdoelen.
Bron: https://www.ad.nl/economie/batterij-zo-krachtig-als-16-000-tesla-s-gaat-stroomnet-helpen~a14863a7/